روزبه فقیه کیا و مرام پهلوانی!

روزبه فقیه کیا و مرام پهلوانی

 




روابط عمومی و امور بین الملل نخستین همایش بین المللی "آیین پهلوانی، میراث ماندگار" - تجلیل از کسانی که در طول زندگی و در جامعه حرکت جوانمردانه انجام داده اند برای نخستین بار بود که در همایش بین المللی آیین پهلوانی، میراث ماندگار دیده می شد برای اینکه بدانیم چرا چنین فکری صورت گرفت و اجرایی شد با دکتر میلاد محقق مشاورعالی و رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون و رئیس ستاد و دبیرهمایش نخستین همایش بین المللی "آیین پهلوانی، میراث ماندگار" به گفتگو نشستیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم:


سوال- پس از سلام و خسته نباشید، در باره همایش آیین پهلوانی میراث ماندگار توضیح می دهید؟

جواب- بله با سلام و عرض ادب. همایش آیین پهلوانی میراث ماندگار که به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای برگزار شد امسال یک ویژگی داشت و آن تقارن با زادروز جهان پهلوان تختی بود که ما از آن غافل بودیم و حاج آقا طالقانی بسیار تاکید داشتند که در این باره نیز برنامه ای داشته باشیم که خوشبختانه با طراحی و اجرای برنامه های مناسب مراسم با شکوهی برگزار شد. هدف اصلی ما از برگزاری این همایش تبیین مفاهیم مربوط به عناصر هویت بخش فرهنگ پهلوانی بود که البته جنبه های عملی ان بیش از جنبه های نظری مورد نظر ما بوده و هست.

س- انگیزه شما برای تجلیل از روزبه فقیه کیا چه بوده؟

ج- واژه پهلوان و پهلوانی از لحاظ معنا دایره وسیعی دارد که مهمترین آن جوانمردی و از خود گذشتگی است، یعنی انسان خود را نبیند و به دیگران بیندیشد و یا اگر خود را می بیند به دیگران نیز توجه کند. در زمانهای مختلف پهلوانان واقعی خود را وقف امور مردم می کردند و برای آسایش مردم خود را به زحمت می انداختند. روزبه هم همین کار را کرد و برای نجات جان دیگران خود را فدا کرد و به دیدار معبود شتافت.

روزبه فقط نجات غریق نبود او عاشق نیک زیستن و نیکی کردن به دیگران بود. اگر وارد احوالات عمومی و خصوصی روزبه شوید خواهید دید که روزبه یک پهلوان واقعی بود. پهلوان را نباید فقط در گود زورخانه ها جستجو کرد بلکه در هر جای جامعه می توان پهلوان یافت.

ما امسال خواستیم به مردم این پیام را برسانیم که پهلوان و پهلوانی در همه جای جامعه جای دارد و هر کس می تواند پهلوان باشد و مرام پهلوانی را ترویج کند به همین دلیل از افرادی که در طول زندگی و در جامعه از خود یک یا چند خصلت پهلوانی را نشان داده اند تجلیل کردیم هر چند دوستانی بودند که با این نوع نگرش و تفکر مخالف بودند و اعتقادشان این بود که صفت پهلوانی مختص اهالی زورخانه و کشتی پهلوانی است و می گفتند که به ما ایراد می گیرند و ما نباید این کار را بکنیم. شکرالله بی غم، آتش نشان فداکاری که با جوانمردی برای نجات جان دیگران خود را فداکرد، خانم زهرا سعادت، فردی که مبلغ قابل توجهی را برای ساختن بیمارستان بیماران سرطانی خرج می کند، محمدرضا خلعتبری فوتبالیست اخلاق مدار دهه پنجاه که به خاطر احترام به مربی از قید عضویت در تیم ملی می زند، و... همه اینها نمادی از پهلوان و پهلوانی هستند که ما وظیفه داریم از آنها تجلیل کنیم.

در شرایط فعلی دور از انصاف است که شما انتظار داشته باشید در یک فرد همه خصلت های پهلوانی وجود داشته باشد و تقریبا غیر ممکن است و به همین علت اگر فردی را یافتید که یک یا دو و یا چند خصلت پهلوانی در او وجود داشت باید از او تجلیل شود تا عاملی باشد برای اینکه تعداد خصلت ها در او و دیگران افزایش یابد و به نظر من این یکی از اصلی ترین وظایف کمیته فرهنگی فدراسیون است البته خودمان را نیز نباید فراموش کنیم که ما در درجه اول باید مراقب خودمان باشیم که خصلت های پهلوانی را در خود داشته باشیم. در غیر اینصورت کار ما ناقص است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد